قدرت پنهان

Public Relations ،On-Line Public Relations ،Marketing

قدرت پنهان

Public Relations ،On-Line Public Relations ،Marketing

تفکرات مدرن نیاز روابط عمومی

می گویند جامعه تغییر یافته ، مردم و تفکرات آنها همسو با جامعه جهانی پیش می رود و اینترنت دریچه بزرگی را بسوی دهکده جهانی مک لوهان گشوده است. دیگر خبری از ابزارهای سنتی ارتباطی خبری نیست زیرا که این ابزارها و شیوه های سنتی سنخیتی با جامعه مدرن امروزی ندارند.

چرا روابط عمومی ایرانی هنوز بر استفاده از ارتباطات سنتی پافشاری می کند؟ 

می توان برای این عقب ماندگی عوامل مختلفی را نام برد که به نظر من دو عامل مهمتر از مابقی است. 1)مدیران سنتی و ناکارآمد:یادم هست چند سال پیش بحثی را ورزشی ها در سطح گسترده مطرح کردند " باید مدیران ورزشی که آشنا با علم و ورزش باشند مدیریت فدراسیونهای ورزشی را داشته باشند"این موضوع چند سالی دستاویزی بود برای رشد ورزش. اما روابط عمومی ها چه کار کردند . روابط عمومی های که رسانه ها را در سطح وسیع در اختیار دارند و تعامل خوبی با انها دارند؟ مدیرانی که در اکثر سازمانها و نهادهای دولتی در این عرصه فعالیت دارند کمترین سواد لازم را در از رسانه،روابط عمومی،تبلیغات،ساختار و تشکیلات روابط عمومی و ارتباطات دارند. حال با چنین مدیرانی چگونه می توان انتظار داشت روزی روزگاری روابط عمومی رشد کند و مراحل پویایی را طی کند؟  

2)کارشناسان:بدنه روابط عمومی را کارشناسان آن در بالاترین سطح تشکیل می دهد،افرادی که باید تخصص لازم را دارا باشند تا بتوانند با درایت و علم روز سازمان خود را از مجموعه پیشامدها و طوفانهای سهمگین به ساحل آرامش رهنمون سازند. اما متاسفانه این کارشناسان خود نیز در حق روابط عمومی جفا می کنند و با بی میلی و تنبلی عرصه فعالیت نااهلان را بر روابط عمومی فراهم می سازند که این خود جفای نابخشودنی است.کارشناسان این رشته باید با تسلط بر روابط عمومی روز و عناصر ارتباطی مدرن شرایط مهیا نمایند تا افراد بی سواد و ناکارآمد از بدنه روابط عمومی حذف شوند.

نشست خبری یک تیر و چند نشانه

دعوتنامه رو براشون فاکس کن یه زنگ هم به خبرنگارا بزن که یادشون نره بیان ببین تاکید کن که یه کادو هم براشون در نظر گرفتیم و ... . 

این دیالوگ اکثر مدیران روابط عمومی در زمانی است که به مناسبتی می خواهند یه نشست خبری را برگزار کنند.  

اما چرا روابط عمومی ها به یک چنین موضوعی مهمی در نهایت به چاپ خبر در چند روزنامه و خبرگزاری بسنده می کنند. و این را برای خود موفقیتی بزرگ محسوب می نمایند؟ 

ارزش یک نشست خبری تنها به انتشار مطلب مورد نظر معطوف نمی شود بلکه چگونگی انتخاب رسانه ها ، نوع پیامی که قرار است ارسال شود ، زمان برگزاری نشست و تجزیه و تحلیل پیامی که مخاطب دریافت می کند و پاسخ احتمالی آن نیز مورد توجه می باشد.  

از این رو به برگزاری نشست خبری باید دید حرفه ای داشت زیرا از یک سو ارتباط مستقیم با نمایندگان رسانه ها خبری ایجاد می گردد و از سو دیگر فرایند ارتباط با مخاطبان سازمان مطبوع در حال شکل گیری است.

قدرت پنهان

شاید باور و تصور وجود نیروی عظیم و تاثیر گذار در مسیر موفقیت و شهرت افراد یا موسسات سخت باشد و شاید به دلیل عدم آگاهی افراد آن را به عوامل حاشیه ای نسبت دهند. اما پر واضح است که این نیروی پنهان چیزی نیست جز عنصری به نام روابط عمومی. 

این وبلاگ در راستای معرفی روابط عمومی حرفه ای و بیان تجربیات روزمره ایرانی حرکت خواهد کرد.