قدرت پنهان

Public Relations ،On-Line Public Relations ،Marketing

قدرت پنهان

Public Relations ،On-Line Public Relations ،Marketing

حرکت در دالان گذشته

فروردین سال ۸۷ گزارشی در خصوص روابط عمومی الکترونیک،از اینجانب در در هفته نامه عصر ارتباط چاپ شد که خلاصه ای از آن را برای مطالعه درج می کنم: 

 

خلاقیت، توانایی استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی به‌منظور تاثیرگذاری بر مخاطبان و همچنین تسلط بر ابزار و وسائل ارتباط جمعی باید ملاک انتخاب مدیران روابط عمومی‌قرار گیرد. متاسفانه براساس آمار، آگاهی مدیران نسبت به فناوری اطلاعات بسیار ناچیز است که این خود باعث می‌شود درک متقابل روابط عمومی‌ها از مخاطبان و بالعکس صورت نگیرد که البته توجه به نیروهای متخصص و جوان در حوزه روابط عمومی‌که گاهی افرادی خلاق و دارای سواد رسانه‌ای هستند می‌تواند برای برون رفت روابط عمومی‌از شرایط بن‌بست فعلی مشکل‌گشا باشد.

حسین علی افحمی-عضو هیئت علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی- با بیان اینکه مدیریت روابط عمومی‌در شرکت‌ها تبدیل به بایگانی و جایگاهی برای پست‌های خالی در سازمان‌ها شده است، گفت: در بسیاری از اداره‌ها مدیریت روابط عمومی‌به‌عنوان پست خالی برای مدیران بازنشسته به شمار می‌آید که بدون شناخت از این پست براساس رابطه به ‌عنوان مدیر روابط عمومی ‌انتخاب می‌شوند.
وی در ادامه افزود: در روابط عمومی‌ها تخصص جایگاهی ندارد و تنها به تجربه فرد که در سمت دیگری مشغول به کار بوده است پرداخته می‌شود بدون درک این موضوع که روابط عمومی ‌مهمترین بخش هر سازمانی محسوب می‌شود که می‌تواند آن سازمان را یا توسعه بخشد و یا تا حد نابودی بکشاند.
به گفته این کارشناس علوم ارتباطات، بیشتر نیروهای حوزه روابط عمومی‌از تخصص کافی و دانشگاهی برخوردار نیستند و بسیاری از افرادی که در این پست مشغول به فعالیت می‌شوند نیروهای بازنشسته‌ای هستند که دیگر توانایی کاری نداشته و تنها تجربه به کمک آن‌ها می‌آید و تز دانش‌های روز دنیا که هرروز در حال تغییر است، برخوردار نیستند و به این دلیل است که بسیاری از اداره‌ها و سازمان‌ها فاقد هرگونه فناوری هستند و نیروهای آن‌ها آشنایی کافی برای از استفاده از فناوری جدید را نداشته و این در حالی ا‌ست که تعدادی از آن‌ها حتی استفاده ساده از کامپیوتر را نیز بلد نیستند.
وی مدیریت سنتی در روابط عمومی‌ها را عامل اصلی نبود فناوری در سازمان‌ها دانست و ادامه داد: در هر سازمان و یا اداره‌ای باید نیروی‌های قدیمی‌ بازنشسته شوند و به جای آن‌ها نیروهای جوان با کارآیی بالا مشغول به کار شوند.

همچنین مجید فراهانی- کارشناس روابط عمومی- گفت: باید زمینه برای مدیریت نیروهای جوان و تحصیل‌کرده روابط عمومی ‌ایجاد شود تا شاهد یک روابط عمومی‌پویا در کشور باشیم، روابط عمومی‌های ما نیازمند تزریق مدیران جوان و خوشفکر هستند تا بتوانند خود را تجدید و بازپروری کنند.
وی در ادامه افزود: جامعه و مخصوصا مدیران سطوح بالا باید توجه داشته باشند چنانچه خواهان یک روابط عمومی ‌ایده‌آل هستند، یک روابط عمومی‌که بتواند نقش تاثیرگذار و موثری در روند جامعه کنونی که دائم در حال تغییر مفروضات ذهنی است داشته باشند ناگزیر به اعتماد و توجه به نیروهای جوان و خلاق هستند نیروهایی که فناوری اطلاعات را می‌شناسند و تسلط بر مفاهیم افکار عمومی ‌و روابط عمومی‌ را خوب می‌دانند.
به گفته وی باید قبول کرد که افکار عمومی ‌آن چیزی که روابط عمومی‌ها قرار است برآنها با برنامه‌هایی که دارند تاثیر گذار باشند تغییر یافته است.گرچه فلسفه روابط عمومی که همانا ارتباط با مخاطبان گسترده است ثابت مانده، اما علم تحقق این فلسفه، ‏کاملا دستخوش تغییر شده و اگر روابط عمومی‌ها در این زمینه خود را تجهز و آماده نکنند فنا خواهند شد. باید بدانیم مخاطبان روابط عمومی‌نسل دیجیتالی هستند نسلی که عادت به دیدن روش‌ها و اندیشه‌های تازه و بدیع دارد که بخش عمده آن توسط فناوری‌های نوین رقم می‌خورد.
فراهانی اظهار داشت :روابط عمومی‌علاوه بر اینکه یک علم است، صنعتی بزرگ است و از هنر فراتر رفته است، دیگر نمی‌شود با این توجیه که روابط عمومی‌هنر هشتم است دلخوش کرد و از تغییرات عقب ماند زیرا شما اگر به وسایل ارتباطی نوین مجهز نباشید ارتباطی اتفاق نخواهد افتاد. امروز شاهد جهانی شدن ذهن هستیم حال روابط عمومی‌چگونه می‌تواند با تکیه بر ابزار و روش‌های قدیمی ‌و کهنه برای ارتباط با مخاطب برنامه ریزی کند و ارتباط دو سویه را تحقق بخشد و اینجاست که به اهمیت روابط عمومی ‌الکترونیکی پی می‌بریم. اما اینکه چرا ما در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه روابط عمومی‌ضعیف هستیم باز به نظر من بر می‌گردد به وجود مدیران سنتی در حوزه اکثر روابط عمومی‌ها.
این کارشناس در ادامه می‌افزاید: نبود اطلاعات و سواد رسانه‌ای در نزد مدیران باعث شده که موضوعی مانند روابط عمومی‌الکترونیکی را با طراحی و راه‌اندازی یک وب‌سایت حل شده بدانند و ادعا کنند که ما روابط عمومی‌الکترونیکی را دارا هستیم. اما وقتی به چارت سازمانی آنها نگاه می‌کنید هنوز جایگاه کارشناسان تکنولوژی و ارتباطات آنلاین خالی است و هنوز ارتباطات از طریق ایمیل جایگزین فکس و کاغذ نشده است.
نظرات 1 + ارسال نظر
مهیار 5 خرداد 1388 ساعت 11:11

سلام
مطالب خوبی دارید
تبادل لینک هم میکنیم
http://www.tafrihi.ir/archives/000103.php
---------
چند لینک معرفی میکنم اگر دوست داشتید بگیذارید
عکسهایی از مدل آرایش عروس های محجبه
http://fun.tafrihi.com/2009/05/arayesh_eslami_tafrihi.php
سرنوشت کارتون‌هایی که می‌دیدیم چی شد ؟
http://fun.tafrihi.com/2009/05/pic_fun_carton_continu_tafrihi.php
کاریکاتورهای با موضوع خلیج فارس
http://fun.tafrihi.com/2009/05/pic_persian_gulf_fun_caricature_tafrihi.php
کاریکاتوری از ژنرال امیرقلعه نویی
http://fun.tafrihi.com/2009/05/pic_caricature_ghalenoi_fun_tafrihi.php
جزئیات مرگ پیمان ابدی از زبان دستیار اولش
http://blog.tafrihi.com/2009/05/post_2511.php
عکسهای پشت صحنه " افسانه جومونگ "
http://jumong.tafrihi.com/
بیوگرافی بازیگران افسانه جومونگ
http://jumong.tafrihi.com/cat28/
عکس هایی زیبا و جدید از لیلا اوتادی تک تک
http://www.tafrihi.com/photo/otady/
مسابقه دانشجویی دختر شایسته روسیه2009 جدید
http://www.tafrihi.com/photo/bestuniversityrosi2009/
عکس هایی زیبا از طرحهایی خیره کننده برروی ماشینها
http://tafrihi.com/photo/car/
عکسی جالب تبلیغاتی از هیفاوهبی و پپسی
http://fun.tafrihi.com/2009/05/pic_hyfa_vahabi_pepsi_fun_tafrihi.php
رعایت حجاب در دندان پزشکی!
http://fun.tafrihi.com/2009/05/pic_woman_hejab_dandan_tafrihi.php
عکس هایی از مدلهای جدید مانتو ایرانی
http://www.tafrihi.com/photo/mantoirani/
سری دوم عکس هایی از فستیوال مجسمه های برفی دررشت
http://www.tafrihi.com/photo/barf2/
به ما سربزنید
www.Tafrihi.com
خداحافظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد